På Gång.......

onsdag 8 december 2010

Fönster från gårdagen...........



Fönster från gårdagen är idag 2 stycken. Det första lite blekare än det andra. Båda två är minnen från en gången tid i många bemärkelser.

Tänk förr hade man någonting som hette presshäst. Det var en sorts strykbräda som var kortare och tjockare. De fanns i olika storlekar beroende på om det var dam eller herr. Jag har några i min ägo. De var dessutom gjorda i trä, så de är ganska tunga.

På sätt och vis är detta kulturhistoria tycker jag. Dagens strykbrädor är inte alls så vackra som gårdagens men å andra sidan är de praktiska och lätta att hantera. Antingen så kan man fälla ihop dem eller så kan man montera dem i en låda. De stora jag har tar plats, har ingen funktion egentligen idag för jag använder dem inte. Men de är "ögongodis".......

Vad har du som ögongodis?

3 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Ja du man måste ha plats om man ska spara på gamla presshästar som ögongodis ;-)
Dina fönster är jättefina, och du anar vilken färgton jag gillar bäst eller hur ? Kram !

EM sa...

Nu är jag tillbaks igen efter en kortare paus i bloggandet. Kände mig bara så trött och oinspirerad, men nu kommer det lite kraft tillbaks...
Fönstren är jättefina. Så mycket minnen som ryms på den lilla biten.
Mitt ögongodis är just nu...är julkransar i tyg som min mor sydde för många år sen. En hänger på en kakelugn, en på en dörr...
kram elsamarianne

ewa-christine sa...

Ja Gunnel, det vet jag.....tänkte faktiskt på dig när jag gjorde det sista!
Elsamarianne har saknat dig, skall kolla vad du har för dig idag.