På Gång.......

fredag 17 december 2010

Från gamla tyger.........

Visst är det något speciellt med gamla tyger, och visst är det speciellt att skapa små jojos och det hela blir återbruk. En kul liten idé som funnit i många år och som kommit i ropet igen. Förr gjordes de bara i en storlek men idag gör man i olika storlekar. Jag tycker denna lilla jojo är fin i all sin enkelhet. Här är det ett täcke till en dubbelsäng till dockskåpet.

När jag ser dessa tyger från 1920-talet bland annat så tänker jag på hur dova och finstämda färgerna var. Det har hänt en hel del med våra kläder i färger från 1920 och fram tills idag 2010.

Svart tex bar man endast i sorgesammanhang. Fast min mamma konfirmerades i svarta kläder, vilket var ganska ovanligt har jag förstått.

Vitt användes endast mer eller mindre till bröllop, och idag så ser vi det på ett helt annat sätt.

Rött var "det lätta gardet" som bar, idag är det inte alls samma sak.

Visserligen så bar kvinnan " den lilla svart" och tiderna förändras.

Intressant är att följa modeväxlingar, färgväxlingar över tid. Helt klart så påverkar tiden oss i både design, mode, färg och form. Intressant tycker jag.............


Inga kommentarer: