På Gång.......

onsdag 22 december 2010

Husse, lek med mig, läs inte tidningen!

Detta med att hinna med och tiden...........

Hela veckan har gått i en sak i taget, det blir så med åren. Skönt tycker jag, skönt tycker jyckarna. Men om det går för lång tid utan uppmärksamhet så sägs det till!

Visste ni att på endel områden i världen så existerar inte tidsbegreppet i vår mening (Afrika och Papua, Nya Guinea). Klocktiden utgör en del av oss västerlänningar (kolla tidningens tv tider), klockans tid är något av värde, någonting som vi utnyttjar, som vi lever efter. Om vi vill leva ett annat liv så måste vi lära oss detta om vi vill ha ett så rikt liv som möjligt. Frågan är bara om det går här i västvärlden.

Ett första steg kan vara att säga "att vara" istället för "att göra".

Och ett andra steg kan vara att tänka på vad jag säger "att slå ihjäl tiden, spilla tid, fördriva tiden" och vara mer närvarande.

Idag skall jag vara i julstöket med granen, kulorna, tomtarna och tänka på hur mysigt det är med jul i all enkelhet!


5 kommentarer:

Dorthe sa...

Kære Ewa-Christine,
jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul, med ønsket om alt godt i det nye, år.
Se dig der---
Kærlig hilsen,Dorthe

gunnelsvensson sa...

Vet du ett av de värsta orden jag vet är "tidsfördriv" att fördriva tiden kan man ju behöva göra ibland, ifall man väntar på ett trist ställe eller så. Men annars ska man nog försöka att var i tiden, här och nu, så mycket man kan och inte fördriva den. Tiden går så fort ändå!
En riktigt GOD JUL kram till dig och K.
jag ska inte vara så mycket på nätet (tror jag ? ;-) ? ) under julhelgen !!!

ewa-christine sa...

God Jul Dorte till dig också. Gunnel God Jul och du jag tror att du går in och kolla trots allt. Hälsa de dina och önska god jul. Nej något tidsfördriv har vi verkligen inte eller hur??

solange sa...

What an adorable and affectionate little dog. It is too beautiful.
I hope you have a lovely Christmas and a very happy New Year

Best wishes

ewa-christine sa...

Thanks Solange......the same to you!