På Gång.......

onsdag 5 januari 2011

Mental träning........

Livet har så mycket mer att erbjuda om vi bara vågar sakta ner på takten och känna efter!
Att "ge akt" på sig själv, på tiden, på arbete, på omgivning tar tid. Det gör sig inte själv!

Jag har ett litet knep om jag märker att jag håller på att "varva upp mig" det har med min andning att göra. Jag måste koncentrera med och andas samtidigt som jag tänker:

(andas in) Jag är lugn
(andas ut) och jag ler!

Enkel, lätt övning att ta till.

Ibland så följer jag också andningen och tänker in, ut när jag andas ett par gånger.

Båda dessa övningar kan jag göra lite då och då för att påminna mig om att dra ner på takten.

Mental träning lär man sig, det är en metod. Den tar upp till 9-10 månader att lära sig för att ha den i "ryggmärgen". Att tänka mentalt kan alla göra utan träning utan genom att vara vaksam på sina tankar och hur tankarna styr.

2 kommentarer:

EM sa...

En annan liten metod är att fokusera på den lilla stunden när man andats ut och andats in. Den är kort... det märker man om man provar.
Idag har det snöat, ovanligt, eller hur? Men vi hänger med...
kram elsamarianne

ewa-christine sa...

Ja det finns flera metoder huvudsaken är att någon fungerar bra för oss. Tack för ditt bidrag.
Så bra, här är det snö också.....