På Gång.......

måndag 20 juni 2011

Återbruk...........

En av de viktigaste tankarna i återbruk för mig är "medvetenhet". Medvetenhet att veta att det mesta i textilier går att återbruka på ett eller annat sätt. Medvetenhet att jag inte slänger iväg "pengar" eller "material" som jag kan använda på ett nytt sätt.

Jag tror att nästa generation av unga måste börja tänka på ett helt nytt sätt om dom skall kunna leva det liv vi lever. Men också ta tillvara på mycket mer än vad som görs idag.

Visst säger du, vi skänker till välgörande ändamål, och det tycker jag är bra. Men, om vi började tänka mer på vad vi slänger eller gör oss av med i "pengar" så inser vi att det är mycket som vi kunde haft nytta av men framförallt kanske tankar innan vi köper något så skall man se hela kedjan.

Idag så är bomull tillgängligt, men i morgon tror jag inte vi har råd att tillverka just bomull. så nu gäller det att återbruka bomullen så att den får ett liv till.

Inga kommentarer: