På Gång.......

onsdag 22 juni 2011

En god vän till mig...............

Goda vänner
Tänk vad jag är glad för alla mina vänner både stora och små, levande och små ting som kan glädja mig.

Vänskap är en gåva, en gåva som inte går att köpa. Vänskap är något som man måste arbeta för att få behålla och som man skall vårda. Så sa en "farbror" till mig när jag var liten. Och jag har tänkt mycket på dessa ord. Han sa att man måste "sätta in vänskap" för att motta vänskap.
Att vänskap inte kan leva av sig själv och att vänskap är dubbelsidig.

Jag tror att det handlar om "underhåll" och att inte ta allt förgivet. Att fundera själv vad vänskap betyder för mig, och vem eller vilka jag vill dela vänskap med. Jag inser idag också att det är olika former av vänskap som det handlar om. Yrkesvänskap, kärleksvänskap, väninnevänskap, vänners vänskap, men också att man är vänskapligt sinnad, dvs inte bara "kräver" utan också ger bort vänskap.

Jag upplever att jag har så oändligt mycket härlig vänskap omkring mig så egentligen skulle jag utlysa "vänskapens dag" (om det nu skall vara en enda dag alltså) och tänka igenom vad all denna min vänskap betyder ordentligt. Därför tog jag upp det i dagens inlägg.

Ju mer man "sätter in" i begreppet, ju mer inser man att vänskap är ett ständigt underhåll.......

Idag tänker jag vänskapliga tankar hela dagen!

Inga kommentarer: