På Gång.......

lördag 18 juni 2011

Kreativt skapande eller produktiv...............

Jag noterar ibland saker som jag finner roande. Vi är alla olika, en del värdesätter det dom håller på med så mycket, att dom omedvetet inte kan uppskatta andra.
Har ni träffat på någon sådan person. Jag gör det ibland och jag har särskilt två i åtanke. Deras arbete, deras aktiviteter är det som räknas. Dom lever med och i sitt arbete och alla vi andras arbete "räknas inte på samma sätt, dom är helt enkelt ointresserade av oss och vårt arbete" men vill gärna tala om sitt arbete. Känner ni igen?

jag kan till viss del förstå dem, de har ju kunskaper om sitt eget och besitter så lite kunskaper om vårt arbete som tenderar konst, kreativitet inom skapandet. Dom använder ord som "du producerar" inte du skapar eller du krearar. Och dom "springer förbi" det du försöker säga om ditt arbete. Så tydligt det märks!

Behöver man bry sig? Nej absolut inte, men jag tycker det är kul att notera!

Så har vi alla dom andra som varken är passionister, kreativt skapande eller produktiva, dom kan ofta ge "trivsamma kommentarer" och ge uppmuntrande ord till alla oss som älskar passionerat att skapa och vara kreativa.

Men vad ville jag säga då, jo kreativitet och skapande är inte samma sak som produktivitet. Produktivitet är något som "lever lika mycket" enligt mitt sätt att se. Att producera för producerandets skull är mycket vårt samhälles syn på linjära mönster. Men skapande och kreativitet eller skapande kreativitet är så mycket mer. För mig är det absolut inte produktivitet som gäller utan skapandet och skapandeprocessen det som är viktigt. Likaså allt bakomliggande arbete som varje del har med sig, tom det forskningsinriktade sökandet, dokumenterandet, fotograferandet och framförallt skapandet av det som slängs idag och återbrukstanken.

Jag värderar min kreativitet och min skaparförmåga det är faktiskt en "gåva" som jag försöker förvalta till min egen glädje och till mitt skapande.

Inga kommentarer: