På Gång.......

söndag 25 december 2011

Blå Jul?

Hur är det nu, "en vit jul" är det snö och vitt på marken, eller är det helt alkoholfritt?
Rött till julen, som tomtens dräkt, allt som jag genom åren lärt mig om julen så är den röd!
Eller som för ett par år sedan blå lyse på hela Avenyen i vår vackra stad Göteborg.

Är det så att man kan ha en grön jul, eller en gul jul, eller en lila jul, eller ha vilken färg som helst?

Det är nog tradition som styr, hur vi är uppfostrade och vad vi själva tycker om.

Men julseder då? Förändras de?? Ja, jo helt klart, det som var viktigt för mig i min barndom har varit viktigt många år, helt plötsligt förändras saker och ting och man tvingas tänka om. Detta med julen att träffa nära och kära på julafton tex!

Tider förändras, saker och ting förändrfas, det som var är helt klart något som försvinner i våra minnen och nytt kommer till.

Vissa saker sitter djupt och andra är enkelt att ändra. Jag vill gärna ha skinka, grönkål och skånsk senap på julbordet. Det var många år sedan alla tre var där samtidigt, men igår var det där - tack kära dotter för att du vill ta en tradition vidare........kram till alla er som bevarar små som stora traditioner. Dom har sitt värde, var så säker. Det fattar man en gång när man saknat något!

Kram alla ni lite "smått traditionsbundna" eller "traditionsintresserade" för att ni för vissa små
traditioner vidare.

Inga kommentarer: