På Gång.......

söndag 9 september 2012

Att samla......

Att samla på olika sybehör har varit en av mina svagheter. Jag har samlat på sybehör så länge jag kan minnas. Nu när jag skall dokumentera mina olika trådrullar är det intressant att se på detta ur ett "historiskt" perspektiv. Jag har samlat en massa olika trådrullar och det är både spännande och utmanande att lära mer om detta.
Här är det olika stoppgarner som jag har samlat på bilden. För ullstrumpor och för damstumpor sådana som vi idag inte använder. Jag tror inte att någon sitter och stoppar söndriga strumpor heller, men så gjorde min mamma och så gjorde hennes mamma före henne. Men inte jag, jag tillhör slit och släng generationen. Trots detta har jag sparat de gamla redskapen, garnerna för att visa mina barn och barnbarn men dom är nog inte intresserade i grund och botten. Kanske någon annan finner något intresse och känner lite glädje över att se vad som kvinnorna gjorde förr.

Ha en trevlig söndag även om ni inte stoppar strumpor idag!

Inga kommentarer: