På Gång.......

torsdag 10 januari 2013

En bild säger mer än 1000 ord har det sagts....

Naturen förser oss med motiv hela tiden om och om igen. I all oändlighet......varje vår så kommer det nytt och varje höst så försvinner det för att återigen komma nya blommor, buskar, växtlighet i alla färger. Varje år så kommer det ett nytt år och varje dag så kommer en ny dag. Det innebär att vi alltid har något nytt att vänta antingen i naturen, i levande livet eller för stunden om vi stannar upp och tar till oss det vill säga.

När nyår passerat så tänker jag "våren är här" och det beror nog mest på ljuset, för det kan komma snö, kyla och halka, men ändå, våren är här "snart". Det är så mycket som ligger i startgroparna och det gäller verkligen att hänga med. Att tillåta oss njuta.

Var i blomsteraffären och här var det "vår" skyltningen var i ljusa färger, tulpaner, pärlhyasinter, massor av blomster som bara stod där och visade sig. En lång stund dröjde jag mig kvar innan jag gick till kassan och gick där och tänkte, snart är det riktig vår, inte bara en vår som jag "känner för" utan vår i luften också.

Varför känner jag så starkt så här i januari och februari, kanske för att ny termin börjar och alla nya terminer är spännande. Nu har jag avslutat en termin på historiska institutionen och jag har studerat trä-tråd-rullar en hel termin. Intressant och spännande och jag har blivit påmind mer än en gång att detta lilla ting inte har någon betydelse i de historiska skrifter som finns att tillgå. För obetydlig, men vem vet framtiden har något annat för den lilla trätrådrullen i sikte. Jag har väl ett hundratal i min ägo och nu i mitten av januari skall jag redovisa mina "rön" om och omkring trätrådrullen.

När detta är slut fortsätter jag mina etnologiska studier som jag ser fram emot. Denna terminen blir fältarbete och jag går just nu och funderar på vad jag skall fältarbeta om och kring.

Jag fortsätter också att måla, brodera, sy, fotografera alltså ägnar jag mig åt det som jag tycker är roligt än mer, och det är ju det som är kryddan i livet.

I vår blir det dessutom en resa till USA och då hoppas jag att jag får förmånen att studera Amisch-folket som bor i de område som vi skall besöka.

Det blir en spännande vår- och sommar som jag går till mötes.

hälsar ewa-christine

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken vår och sommar du har framför dig!!

ewa-christine sa...

TAck Ingrid......jag ser fram emot detta och tänker på att också leva i nuet!