På Gång.......

lördag 4 maj 2013

Ingivelse............


Under min resa på "skapelsens väg" så fanns det en lust till att måla i olja. Men det tog många år innan jag förverkligade denna tanke. Nu har jag hittat mitt "språk" och det tog ett antal år även det. Parallellt med mitt kinesiska måleri så känns detta "hemma". Det gäller att testa och pröva på flera olika tekniker innan man bestämmer sig för vad som känns rätt. Detta har jag också gjort under de senaste 10 åren.

Jag målar mest sk "non-figurativt" och människor försöker hela tiden hitta bilder i detta non-figurativa. Jag säger att dessa bilder finns men på ett helt annat sätt än en "figur" eller något man känner igen. Det är en annat förhållningssätt att betrakta just dessa non figurativa bilder. Att använda fantasin och att försöka spåra något som konstnären velat förmedla. Jag har mina "mentala bilder" och mina "mentala kartor" som jag just nu arbetar med.

Att skapa och att uttrycka sig är en del i även det textila arbetet som jag finner tjusning i, även inom det textila så arbetar jag inom det "non-figurativa".

En litet avslut på detta inlägg kommer att belysa vad jag menar. Vid ett tillfälle så var det en betraktare som sa till mig, jag ser ingenting, ser inte vad det är, det är ju ingenting.......jag svarar att det är det non-figurativa, dvs det är inte någon uttalad bild. Sedan kan man säga att det är betraktarens bild den bild som han eller hon ser (om dom ser) är den bild som finns. Har betraktaren inte någon bild så kan man kanske tänka att betraktaren eller bildskaparen inte lyckats nå varandra. I andra fall ser betraktaren en bild och då kan man säga att betraktaren och bildskaparen talar till varandra.

Men om den som inte såg något i min bild, eller jag som bildskapare misslyckats är svårt att säga - en sak är klar vi nådde inte fram till varandra i alla fall.

Alla mina bilder har något som inspirerat mig, eller något som motiverat mig, eller något som jag funderat över och på så sätt uttryckt antingen i det textila eller i måleri. Inom foto är det mycket enklare för då blir du konkret och kan avbilda det du ser. Men det är inte samma sak för mig även om foto också är en konstart. Foto är mer direkt talande och det ger inte så många tankar för fritt tolkande om inte det är "konstfoto" som är "non-figurativt" och även där tycker jag det är lockande och roligt. Men mycket svårare.

Samman fattning av dagens betraktelse, både textilt skapande, målande, och fotande går hand i hand i mitt skapande, och det ger mig olika signaler och olika angreppssätt som skapar både spänning och utmaning i arbetet. Det innebär att det blir aldrig långtråkigt eller stillastående utan för mig in på nya vägar.


Inga kommentarer: