På Gång.......

torsdag 24 oktober 2013

Kina i går, Kina idag

Kina och framför allt storstaden Beijing hade förändrats sedan jag var där för 20 år sedan. Det fanns inte mycket kvar av det gamla. Varken när det gäller byggnader, kultur, ungdomsvördnad. Några saker var sig likt. Man spottade fortfarande på gatan hej vilt. Svabbade med svabbar som man gjorde själv. Fotot tycker jag är vackert det är fortfarande så att färger finns kvar och dom är vackra. Samt att jag upplever att det är lika mycket folk trots att man infört "barnbegränsning".
Det var kanske renare i Beijing idag än tidigare och man visade stolt upp hur man rivit allt skräp och byggt upp fina hus. Det byggdes överallt mastodontkvarter för bostäder och spekulation. Vad kommer efter detta..........?

Själv letade jag efter inspiration till mitt skapande inom måleri, broderiet. När jag var där för 20 år sedan började jag måla och nu kändes det som om det var dags att fylla på igen. Förra gången var det mer organiserat för min del, jag fick chansen att gå på kurs........denna gången var det lite annat och nu kom det till mig oväntade möten som helt klart kommer att både inspirera och ge mig nya utmaningar.

Det var helt klart en form av tidsresa i många tappningar som jag gjort, både när det gäller mentalt och upplevelsemässigt men också utvecklingsmässigt. Nu stundar tid för eftertanke, titta på kort, förbereda nya utmaningar och framförallt försöka att dokumentera med hjälp av mina köpta penslar minnen, intryck och funderingar på "svenskt vis".


Inga kommentarer: