På Gång.......

lördag 5 oktober 2013

Lapptäcke eller Quilt........

Både namnet lapptäcke och Quilt är gångbart namn idag. Men tidigare en gång i tiden så gjordes dessa lapptäcken av utslitna kläder och andra tyger. Då passade man inte ihop utan tog det man hade tillgång till. Ett sätt att återburna avlagda textilier. Idag har traditionen också en innebörd med åkerbruk men inte av samma kaliber, här är det inte fattigdom utan överflöd som gäller.

Dagens bild är en quilt som jag gjort av tyger som är bland annat från Eva min döda saknade vän och tyger som använts både av mig och min familj. Den har en plats hemma hos Evas son idag och jag hoppas att han glädjer sig när han använder den. Tror att det blev en stor julduk av quilten.

Det är faktiskt riktigt roligt att göra något så påtagligt som en quilt, sitta och handquilta och tänka på någon så som denna är gjord. Många minnen passerade revy, många tankar och många glada stunder - lite som ett sorgearbete. Någon berättade att hon hade gjort ett lapptäcke av makens gamla skjortor när han gått bort - jag förstår varför!

Sorg kan bearbetas på många sätt, här blev det en glad quilt och Eva var glad!

1 kommentar:

Annette sa...

Hi!This is the first time I come visiting your blog and I have to say you're very original and creative, that's why I immediately joined it!

Ciao dall'Italia

http://ce-que-je-aime.blogspot.it