På Gång.......

onsdag 2 april 2014

olika typer av seglatser……..

Ibland så berörs vi på olika sätt och det kan komma fram i vårt skapande arbete. Jag tänker på livets olika seglatser, vilka platser som vi besöker och vilka vi hinner med respektive aldrig hinner med.

Livet är skört, och när jag började måla så hade jag ett mål att jag skulle kunna integrera mina bilder i mitt skapande arbete. Jag ville helt enkelt pröva, pröva om jag kan använda det jag målar till skisser och böra några eller någon textil bild.

Jag har inte börjat överföra från målad bild till textil bild, men det kommer.

Det som är intressant är att mitt målande är mer "dagsverk" där vardagen tränger sig på, det textila är mer långsiktigt och tar minst fyra gånger så lång tid. Tänker på vilket arbete det ligger bakom alla textila arbete och hur långa timmar som den som syr lägger ner. Tyvärr så betalar det sig inte alls i dagens samhälle. Men det kanske kommer en tid.

Vad säger jag, tar måleriet mindre tid, ja faktiskt på ett annat sätt. När man gör sådant man inte gillar går det att maskera, ta bort, måla över och manipulera om man behärskar teknikerna. Inom det textila är det inte alls så.

Det tar många, många timmar att lära sig olika tekniker det är helt klart och många, många kurser för att utveckla sin personliga stil om man någonsin hittar den.


Inga kommentarer: