På Gång.......

onsdag 5 november 2014

2015 är snart här.......

2015 blir en utmaningens år i skapandets tecken har jag bestämt. Nu börjar jag se vart "min resas mål" har varit och vart det bär hän.

Så viktigt det har varit att dokumentera för mig själv denna resa som startade lite för 20 år sedan med måleri i Kina, sedan ett uppehåll, och så tog det fart riktigt ordentligt för 15 år sedan med textil utbildning, det blev design, formgivning, broderi, garn, måleri, foto, samtliga kurser och utbildningar inom högskolans regi. Jag hann också med kurser utanför högskolan i både foto, broderi, måleri och alla kurserna har naturligtvis påverkat mig i mitt bildskapande.

Allt detta har jag gjort för min egen skull, för mitt eget välbefinnande och för passionen att skapa. Det har varit många långa resor, men också helt fantastiska möten efter vägen, där jag fått kollegor men också vänner.

Jag har fått ifrågasätta mina ställningstaganden, och jag har fått omvärdera både kompetens, skicklighet, innovation och kreativitet inom varje område. Jag har fått experimentera och utforska men också tvingats att "följa regler" och varje gång jag fått "väl godkänt" så har jag uppnått en personlig seger. Varför? Jo jag har gjort allt med vänster hand och jag som tvingades vid 7 år ålder att lära mig skriva med höger fast jag var vänsterhänt. Denna vänsterhänthet har följt mig genom livet och jag skriver med höger men SKAPAR MED VÄNSTER HAND!

Under dessa åren har jag haft 3 separatutställningar i underbara Särö (där gamle kungen spelade tennis) som har anor från 1700-talet. Och jag har varit med i ett antal utställningar tillsammans med andra konstskapare främst inom textil.

Nu börjar jag se vart "min resas mål" har varit och vart det bär hän skrev jag inledningsvis och så känns det. Bara detta är en känsla som gör att ordet "lycka" får en innebörd. Lyckan att skapa och lyckan att få uppleva så många olika konstarter och vara fri att välja för eget nöjes skull. Men också lyckan att det finns folk som vill köpa min konst oavsett om det är textil, foto, broderi känns glädjefyllt.

Till sist, varje år de senaste åren har jag gjort en textil skapelse som varit som ett riktmärke för kommande år. I år har det blivit en målning som symboliserar nästkommande år, vad jag vill uppnå eller vad jag vill skall förverkligas. 2015 kommer alltså att bli ett utmaningens år.










Inga kommentarer: