På Gång.......

tisdag 2 december 2014

Abstrakt forts.....

I det abstrakta finner jag inga begränsningar, inte heller några riktlinjer, pekpinnar eller sk parametrar och det är "fritt fall från 1800 meters höjd". Det finns ingen början och jag kan inte heller finna något slut och jag förstod att det var min egen proecess som var den som skulle vägleda mig igenom mina projekt och arbeten. Genom att jag har utbildning i både design och formgivning så kunde detta hjälpa mig en liten bit på vägen, men även här så finns mycket att lära, förstå och överföra till min process. Likaså mina kunskaper inom mental träning gjorde att jag hade fördelar i att se och förstå min process och jag kunde hitta ganska tidigt "mitt språk" och mitt "personliga uttryck" både inom färger och icke färger som jag föredrar. Allt detta har jag tagit fasta på genom åren. När jag började botanisera inom broderiet för 40 år sedan så var det mycket som var bundet men jag hade förmånen att få "experimentera i mammas handarbetsaffär" och alla de fria experimenten fick bli skylt till hennes butik som uppskattades av de kunder som önskade köpa skyltexenplaren när det var omskyltning (ler) så ingenting har jag från denna tiden. Visserligen hade det varit roligt att ha kvar hela "trollskogen" eller "alla de otaliga jullandskap" som jag skapade. Men ibland måste man släppa för att få in något nytt.

Genom att jag botaniserade i mina tankar så har det sakta vuxit fram ett formspråk som är mitt eget och det känner jag tillfredställande. Visserligen går jag på kurser även idag, och ja jag hittar pärlor som jag har både glädje och nytta av och som jag kan integrera i mitt övriga arbete.

Man blir aldrig för gammal för att lära sa alltid min mor, och det stämmer helt klart. Att försöka hitta nya vägar och nya infall är spännande och utmanande. Och nu fortsätter mitt "vita projekt" in i en ny fas som för mig är utmanande.

Ha en kreativ vecka............


Inga kommentarer: