På Gång.......

fredag 9 januari 2015

Glädjens många ansikten.......

Idag blev jag glad, riktigt glad som gjorde att jag fick några tankar som är viktiga för mig i mitt skapande och också i vardagen. Jag har sorterat, jo jag sorterar ordentligt inte som många säger "döstädar" utan jag sorterar (läs städar) så att jag bara har det som glädjer mig runt mig. Det kan gälla smycke, kläder, tyger, broderier, tygrester, porslin, väskor, skor, ja allt som jag har hemma.

Vad gör jag då? Jo jag sorterar det i olika kassar, en kasse går till välgörande ändamål, en kasse låter jag barnen titta i och barnbarnen, dom får ta vad dom vill ha, några vänner som läser vissa böcker får titta, jag går till äldreboende och lägger tidningar och det tar inte mycket energi men det ger energi. Mitt valspråk är "var god gör gott" och då känns det inte så hårt att något var dyrt eller "tänk om" eller "bra att ha". Men sedan så kom en och annan annons in i vår tidning som skall säljas.

Var sak har sin tid........!

Hur om jag på detta tänker du, jo jag tror att det är många som har massor av saker både i sina gömmor, garderober och i sina "skapar-utrymmen" och allt detta tar energi från mitt skapande. Jag märker att genom att följa andras glada tillrop, mina bilder, mitt skapande ger mig kraft i vardagen. Jag behöver umgänge, men jag behöver också ro, lugn och ro för att orka med den snabba tid som är omkring oss.

Ja jag fotar, ja jag broderar, ja jag syr och ja jag målar............vill inte välja, vill hålla på med allt för jag vill ha omväxling. Skönt att komma fram till detta.

Och nu har jag sorterat bort allt som har med läder att göra, papper, men också att dreja och det känns jättebra. Virkningen är inte klar och Stickningen ligger och väntar.

Så mitt upprop och glädje till mig själv, få plats att skapa både inne i huvudet och i verkligheten.

Ha ett krativt år vad du än sysslar med!!

Inga kommentarer: