På Gång.......

söndag 8 februari 2015

Skissböcker för det textila

Jag har samlat alla mina skissböcker till mina textila arbete, både för att det är roligt att följa ett arbetes tillkomst och sedan hur processen fortlöper. I alla dessa mina arbete så har det alltid varit en pappersbild, sedan har jag överfört bilden till textilt skissande för att till sist göra arbetet färdigt. Ibland ger jag mig bakläxa och får gå tillbaka till ursprungs-idén. Sedan kommer dokumentationen om och kring arbetet både med material, tekniker och tankar.

Jämför jag det textila arbetet med måleriet (för jag gör gör också målade skisser), men målar också så är det textila mycket, mycket mer omfattande och jag förstår inte att man inte betalar 5 gånger mer för ett textilt arbete än ett måleri (arbetsmässigt alltså). Vissa av mina arbete har mer än 50.000 stygn. Det finns textila arbete som har upp emot 500.000 stygn och då tar ett sådant arbete omkring 7 månader att göra. Visst tar en målning tid, men det är helt olika och ändå så spännande att få lära sig alla de olika teknikerna.

Inga kommentarer: