På Gång.......

måndag 30 mars 2015

Glad Påsk 2015


GLAD PÅSK 2015

Jag har alltid firat Påsken sedan jag var mycket liten. Har funderat på varför den blev så viktig för mig och vad det var som gjort att jag tycker om Påsken. Idag tror jag det beror på färgerna, på äggen, på ljuset, men också på glädjen jag alltid känt.

Som liten så fick jag påsk-ägg, och jag var så glad. Små, små presenter som hade ringa värde, det kunde vara en liten 25-öring, men det kunde vara socker-titt-ägg eller andra ägg med godis i. Inte så stora som dagens påsk-ägg men ändå. 

Jag fick också alltid, ja alltid nya vår- och sommarskor som jag började gå ut på långfredagen. Jag tror inte jag minns någon påsk när jag var liten utan att det var ett par nya skor. 

Vad har jag burit med mig genom livet, jo att Påsken är en glad högtid, att det är mycket som finns framför oss och att det är sköna färger, glada färger och mysig samvaro. Jag har alltid påskyndat, och idag är det mer sparsmakat ( det är inte hela huset som förr, utan bara köket) och det går lika bra det. Men jag har inte gjort storstädning, jag har inte polerat alla fönster, jag har inte röjt ur alla skåp och lådor som mamma gjorde!

Nu tar jag ledigt för det är Påskvecka, men jag skall inte storstäda, jag skall njuta och ha det gott.

Glad Påsk............!

Inga kommentarer: