På Gång.......

onsdag 18 mars 2015

Nostalgins magi



En djupdykning bland sådant som varit "ofärdigt" i mina gömmor var en riktig höjdare. Här har jag lagt massor av prover som jag gjorde under min utbildningstid i Linköping. Prover på olika saker som kändes rätt då, men som jag inte avslutade.

Så i november var jag på en workshop, och där gjorde vi olika saker som var intressant att tänka till omkring. Och nu i febr/mars så har jag varit på en 15 timmars kurs i bildbyggande.  I mars var jag på Krokidagar 2 stycken. Så kommer jag på att hur ser det ut i min skiss/provlåda, vad har jag där. Vad finns det som jag kan fortsätta att pröva och experimentera kring och då framstod några små bitar som jag nu satt samman.

Jag har tidigare och återigen nu i detta med bildbyggnad lärt mig "regler" som skall följas, och det är intressant med dessa regler för det skall styra betraktaren in i bilden. I Vietnam när vi var där så sa man bryt alla regler och gör efter ditt huvud men se till att ingen skadas, det var också exempel på regler. 6 milj moppar - få olyckor, helt otroligt egentligen!

Vad har detta då med mitt bildskapande att göra. Jag har lärt mig att gå från vänster till höger i en bild (enligt vårt västerländska tänkande) är "rätt" men i de Asiatiska länderna är det tvärt om, det bygger på kultur sägs det eller dom som vet säger det. I min bild så börjar det längst ner i vänster går rakt upp och ut i mitten av bilden ditt öga om du skall betrakta bilden som jag gjort.  Ja det blir ju förståss en annan om jag vänder bilden till vänster eller till höger eller vänder bilden till vänster.




Och ställer jag bilden på högkant helt tvärt om, ja då får bilden ytterligare ett annat utseende. Vilket som lockar vårt öga bäst är ju inte alltid så lätt att se. 



Jag har ännu inte bestämt mig hur jag skall läsa min bild och det är helt ok för mig att du som betraktare väljer din bildläsning.

Det som roat mig har varit regler och om reglerna slaviskt skall följas och om i såfall vad är det som händer med din kreativa ådra, ditt eget formspråk och ditt personliga uttryck. Ibland så skall vi lära om för att lära nytt och ibland så gör vi om saker för att träna oss i att hitta nya vägar. Det som är mest spännande enligt mitt sätt att se varför jag går på kurs är vad kommer ut av detta för mig personligen, hur kan jag gå vidare i mitt eget skapande arbete. Men också hur ser det ut inom fotografi, måleri och det textila, vilka regler finns och vilka regler bryts det emot och vart leder det?

Helt klart så ser jag fram emot nästa kurs som jag skall gå i måleri, det är nu inte långt kvar och jag skall förbereda mig både mentalt och materiellt. 



Inga kommentarer: