På Gång.......

lördag 14 mars 2015

Redovisningsklar.......


Så närmar sig redovisning på "textilt bildskapande" som jag gått tillsammans med gruppen Textila Äventyr. Och visst har det varit ett äventyr, vi har "tolkat sagor" både i papper och textilt. Vi har också tolkat dikter.

Nyttiga övningar, nyttiga tankar och framförallt en hel del skisser som går att tänka tillbaka till och se vilka "regler" som är gångbara och vilka principer som kan användas även om det står överallt i litteraturen att det inte finns några regler inom bildskapande så är det en sanning med modifikation. Det finns riktlinjer både inom foto, broderi, textila arbete, collage, måleri allt för att underlätta för betraktaren så att din (min) betraktare får det lite enklare att "läsa av din bild".

När jag gick design- och formgivning så vinklades detta på ett lite annat sätt och likaså när jag gick igenom fotokurser och målerikurser. Allt detta tillsammans blir ju en kunskap, även om intuitionen också måste vara en stor faktor i skapandet. 

Ibland undar jag dock om "de stora konstnärerna" följde slaviskt reglerna/principerna eller om de bröt mot alla regler, en intressant fundering som jag haft under dessa 10 veckor som bildskapandet varit i foccus. 

Sammanfattning: lärorikt, roligt, egen tid att tänka och nya utmaningar väntar!

Inga kommentarer: