På Gång.......

torsdag 9 april 2015

Förra seklet

Om kläder kunde berätta skulle vi haft många spännande historier oss till livs. Här ett par sk "särk-byxor" som både är slitna och har rostfläckar, men ack så vackert sydda. Med dubbla sömmar och vändbar söm. Brodyr och ett magnifikt monogram i midjan.

Alla dessa kläder som var och är vita så man tvättade och stod i på den tiden innan tvättmaskinen kom, innan torktumlaren, robotdamsugaren, digitalkameran allt som vi idag ser som självklarheter. Det är ofta jag tänker på hur det var en gång.

Obetydliga tankar och obetydliga ting kan tyckas för en del, men jag som aldrig träffat varken min farmor, mormor finner det intressant att se hur det var på deras tid. Tänk alla som har sina mor- och farföräldrar kvar vilken gåva, få höra dem berätta och höra om liv och leverne.

Om jag är romantiker ja men kanske en realistisk sådan.

Kanske just därför som jag tycker att "det var en gång" är så trivsamt att dokumentera.

Inga kommentarer: