På Gång.......

fredag 21 augusti 2015

Slow Art.......




Detta projekt har tagit lång, lång tid..........att hitta rätt, att ha rätt material men framför allt hur och vad det skall bli som slutprodukt. Glädjen på projektvägen är stor, men också skaparprocessen, lura ut, tänka till och omvärdera om och om igen. Vägen har varit flera år, och varje steg har varit helt underbart, fantastiskt, upplyftande, men också stor vånda, massor av förkastande och omvärderingar, omprövningar.

Slow Art, en konstinriktning

Inom vilken genre ligger då mina broderier,  de ligger inom "slow art" en konstgren/konstinriktning som är mycket speciell. Slow art är en rörelse inom konst och konsthantverk som jag kom i kontakt med i min utbildning inom design- och formgivning, där material och arbetsprocess givit en sen särskild betydelse. Det blir unika föremål som görs med stor omsorg. Det kan vara allt ifrån silver, textil, glas och keramik. I mitt fall så faller det helt klart inom den textila ramen.

Konsten att behärska ett konsthantverk eller en teknik är inte något man lär sig i bara böcker, det är kunnande som kräver många arbetstimmar. Konsthantverket hade en stor betydelse förr, men idag har det inte längre sin självklara plats. I vår tid eller i en tid när snabbhet och ständig förnyelse gäller, är det svårt att lyfta fram vikten av kreativitet som kräver mycket tid och stor arbetsinsats.

Jag har haft förmånen att få välja!






Detaljbilder från ett stort arbete. Slow art är för mig ett "stort begrepp" och en inriktning inom det textila som passar mitt arbete och mitt arbetssätt. I 15 år har jag arbetat med att utbilda mig mer djupgående, tränat, övat, skapat och detta har jag gjort egentligen i hela mitt liv. Men det är först när jag bestämde mig för att få en bra basutbildning på Universitetet som mitt intresse väcktes för slow art och rörelsen bakom detta.

Jag har följt "min väg" både inom det textila, inom fotograferandet, inom måleriet och alla tre dessa konstarter har jag dessutom fått fördjupa mig i på olika sätt. Visst är jag rik, på många sätt!

Jag har också följt min devis "att lära utan att göra är som att älska utan att röra" och det är sant!

Enligt Wikipedia:
Slow Art är en konstriktning som introducerades för en svensk publik på Slow Art (utställning) på Nationalmuseum 2012 med Cilla Robach som kurator[1] Slow Art handlar om perspektiv på tid och tillverkningsprocesser. I det moderna samhället, som i hög grad drivs av kortsiktig ekonomisk vinning, indikerar företeelser som kallas slow ett medvetet avståndstagande från rådande värderingar och förhållanden. Beteckningen återfinns också i en rad olika sammanhang i vår tid – som slow food i motsats till fast food – och sammanfattas vanligen med Slow Movement.
Beteckningen Slow Art initierades av konstnären Tim Slowinski 1978, som en kritik mot att konst konsumerades som vilken vara som helst.

Inga kommentarer: