På Gång.......

onsdag 23 september 2015

Inspirationens ögonblick...


Åter ifrån 14-dagars resa i Italien. Har med mig massor av inspiration, glädje, funderingar. Har funderat över mina textila arbete framöver, men också över måleri och fotografi. Det är skönt att inte behöva välja riktning utan jag kan ägna mig åt alla tre "konstarterna" och glädjas över att jag har denna möjlighet.

Alla mina (våra) resor har naturligtvis påverkat mig, och nästa stora resa står inför dörren Japan!! Detta har jag drömt i många år nu, för 25 år sedan var det Kina eller Japan, och jag valde den gången Kina. Då började jag måla "kinesiskt måleri" på mitt sätt. Nu är det helt klart det textila som lockar men också det Japanska måleriet Suomi, öven det hoppas jag kunna överföra till mitt sätt att se på olika vattentekniker.

Italien då, här var det helt klart Venedig, maskernas stad som hägrade. Jag fick möjligheten att möta 2 olika masktillverkare som imponerade mycket på mig. Masker har jag varit intresserad av i massor av år och jag har också gjort ett antal egna masker. Nu ville jag lära mig att använda maskerna på nytt sätt och det har jag med mig i "bagaget". Jag håller som bäst på att planera ytterligare en separatutställning den 4:e i ordningen.

Nu närmar sig hösten och då hinner jag montera, planera, och framför allt skapa på ett helt annat sätt än sommartid. Lite som att gå i "ide´" och "grotta in sig" i värme, levande ljus, och bara mysa och vara.

Inga kommentarer: