På Gång.......

onsdag 21 oktober 2015

Antika skatter, eller nostalgi, eller spara för sparandets skull?



Frågor som jag ställer mig är skall jag spara på alla minnen, alla skatter som kommit i min ägo från släkten? Barnen har så det räcker, barnbarnen likaså och då blir det solklart - inte behöver jag 120 kvm extra utrymme för att samla på gamla minnen!

Gamla fotoalbum, gamla handskrivna brev, vackert stickade halsdukar, särkar, kuddar, broderier, tavlor, tavelramar allt får nu nya ägare. Det är med visst vemod som jag dokumenterar det som funnits men också stor glädje att ha fått möjligheten att se, ta på och fotografera härligheterna.

Att bara slänga iväg gamla ting känns inte rätt och när jag bestämde mig för att dokumentera vissa av de vackra föremålen så var det också en chans att läsa om dem ur ett historiskt perspektiv. Tingens historia var värdefullt och var motiverat. Genom att lära om gammalt blir vi varse det nya.

Att forska i släkten och släktens historia kan vi göra på många sätt, det viktigaste är nog själva forskandet i sig, men det finns en sak till som är viktig och det är att umgås när vi lever, att vara omtänksam och höra av sig till nära och kära, att inte låta allt annat ta över och tappa kontakten med dem som verkligen bryr sig om oss. När vi gör det - ja då först kanske vi ångrar att vi inte tog oss den tiden medans tid fanns.

Så antika skatter finns också livs levande, mitt ibland oss.......tag vara på dessa skatter!

Inga kommentarer: