På Gång.......

lördag 10 oktober 2015

Manipulation, manipulativa metoder, gränsöverskridande......


Att manipulera är inte något som jag tycker är OK, åtminstone inte i levande livet.

Manipulera brukar jämställas med "hantera, hantera med, macka, mixtra, men också styra med ohederliga metoder, styra påverka, förfara bedrägligt, fiffla, smussla, och mygla".

Manipulerande personer är sådana som utger sig för något, eller vänder kappan efter vinden, eller tom  låtsas saker och ting, inte heller så begriper dom att dom är manipulativa. Det går ett tag innan vi upptäcker dessa manipulativa personer, men förr eller senare så genomskådas det.

Varför detta? Jo bilden är manipulerad och inom det textila området finns en hel del hjälpmedel som är sådana att man kan manipulera tyger, material, mm och jag har testat en hel del av detta. Idag så ser jag att jag tar avstånd från detta inom det textila mer och mer. Smälta plast, använda plastmaterial i arbeten, och på olika sätt manipulera med hjälp av hjälpmedel. Visst kan vi manipulera tyger men då utan plasttillbehör då kan det bli riktigt trevligt. Smock och dess följare inom det textila är också en form av manipulation. Som jag ser det är det en utveckling av en genuin teknik. Så mitt ställningstagande blir mer och mer åter till hög kvalité på material, och åter till de material som är genuina att arbeta i. Det känns helt rätt, som bomull, lin, siden, ull och ut med allt som inte är inom denna gren. Ett bra beslut och ett bra ställningstagande för mig.

Det återstår en liten tanke kring bilder och manipulation. Med hela denna enorma bildskörd som finns i etern så är många, jag säger massor av bilderna manipulerade i olika former av bildprogram. Personligen tycker jag det är en konst att hitta rätt stämning reddan från början i bilden utan att behöva använda bildprogram. Sedan om inställningar mm är rätt gjorda är inte min grej.

Det finns några typer av fotomanipulation som jag gillar och det är när "kameran kan översätta en fotobild så att det blir en målande bild" det imponerar på mig. Bilden idag är en brodera färgpalett som jag gjort till hjälp och underlättande för färgval inom det textila. Fotad och manipulerad i ett fotoprogram. Det tyckte jag personligen blev häftigt.

Men att gå härifrån till att manipulera omgivningen känns inte ok, så jag hoppas att jag inte manipulerar någon nu eller i framtiden (det är då helt oavsiktligt), men jag brukar höra att jag är ärlig och det är jag stolt över.

Att styra och påverka är också begrepp som används inom det manipulativa området, och jag hoppas att detta har positiva förtecken för det är det som skapar gränsöverskridande handlingar.....innovationer och försök att hitta nya metoder.

Nu skall jag fortsätta min resa i sundhetens tecken och gå vidare inom skapandets parasoll och lära mig mer om gränsöverskridande utan manipulation, och se vad detta kan ge inför framtiden!



Inga kommentarer: