På Gång.......

onsdag 6 januari 2016

Abstrakt akvarell...

Inom alla konstutövande arbete så gäller övning och åter övning. Någon sa att efter 10.000 timmar så blir man kanske någotsånär duktig (och det inför sig själv). Ibland funderar jag på detta och hur mycket tid som jag ägnar åt att öva, testa, experimentera, skapa……och det är många.

Det har varit många timmar tidigare och idag har jag möjligheten att använda min tid helt fritt. Det blir många timmar på ett år inte sant. Så räknar man ihop alla timmarna som skapandet har givit mig så är det helt klart en ansenlig summa.

Det abstrakta, det fria skapandet lockar mig allt mer. Jag har testat att teckna, avbilda, men personligen så upplever jag begränsningar hela tiden. Begränsning att prestera, begränsning att det skall se ut som någonting jag avbildat och jag blir inte särskilt nöjd själv. Det är i sig en begåvning även om jag har tron på att träning ger färdighet. Man skall vilja också!

Det abstrakta lockar mig i tanken, det lockar mig att fortsätta både inom textilt arbete, foto och även inom måleriet. Det abstrakta dess former, mönster, dessa tolkningsbara bilder som kommer till innifrån mig själv. En tanke, till hjärtat och sedan ut i handen…

Färgerna blir också alltmer viktiga, de framträder sakta och pockar på……..vill liksom "höras" och vill påkalla min uppmärksamhet. Sakta, sakta, finner dom sina vägar.

Tro kan försätta berg, och jag har en tro på att som född vänsterhänt, tvingad att använda höger hand, och idag dubbelhänt har många möjligheter att utforska mina händers arbete, min tankeverksamhet och min upptäckarglädje i det jag gör. Tron att vilja tänja på gränser och att det är utvecklande, tron på att kvalité är det som ger något både i material, kunskap, och tekniker för - kan man inte teknikerna så är det svårt att hantera materialet.

Årets första vecka och det inledde jag med måleri, i mina favoritfärger och under kommande år skall jag utforska åtminstone 2-3 färger till i min palett.


Inga kommentarer: