På Gång.......

måndag 25 januari 2016

Att vara "dubbelhänt".........


I hela mitt liv har jag varit dubbelhäst på många sätt. Vissa undantag finns, när jag skriver då skriver jag med höger hand, när jag ritar så ritar jag med både höger och vänster hand beroende på vad jag gör, och likaså när jag målar. När jag broderar så är det endast vänster hand som gäller.

I golfen som jag numera lagt av med så hade jag problem med vilken hand jag skulle välja och för det mesta så har jag haft glädje av båda mina händer.

Men så har vi detta med att välja, från vilken sida skall böckerna stå i bokhyllan?
Hur kramas man med en högerkindad när man är vänstersinnad?
Spela fotboll med båda fötterna?
När jag skall spela bordtennis får jag ha 2 racket?

Ja ni fattar............det är inte lätt att skära ett bröd efter en vänsterhänt person, det är inte enkelt att gå och samtala och en viker av åt vänster och en annan åt höger om man inte kommit överens. Det finns massor av situationer i livet som är på kollisionsväg. Tom tankesätten skiljer sig åt.

Så många år det tagit mig att förstå ett och annat. Men mest är jag nog glad över att jag kan använda båda mina händer till väldigt mycket, tänk när jag målar väggar så praktiskt att börja med vänster hand, hörne nu byter jag till höger. Likaså om jag blir trött i ena handen så tar jag bara andra handen mycket praktiskt.

I skolan när man band min vänstra hand var det mindre trevligt, alltså med en läderrem bak i stolen ja det är inte 1800-tal jag talar om utan mitten på 1900-talet. Men en positiv sak till förede det med sig, jag har aldrig givit upp, jag har alltid bestämt mig för att lära mer och jag vill alltid ha öppet sinne!

Inga kommentarer: