På Gång.......

lördag 9 januari 2016

form och formgivning

Mina studier i form, formgivning och formlära finns ständigt med mig i mitt skapande idag. Dessa år i vuxen ålder har verkligen satt spår och framför allt förstår jag mer om vilka former som jag gillar, som jag återkommer till, och varför jag inte känner mig attraherad av andra.

Design är ju ett begrepp som beskriver konstruktion och formgivning men också skapandeprocessen som används från idéstadiet till färdig produkt. Dock finns det inte någon av mig känd allmän accepterad definition av ordet design, då termen har olika betydelser inom olika designdiscipliner och användarområden.

Kanske just därför som jag lockades till Design- och formgivning inom det textila som jag har nytta av utanför detta också, både när det gäller visuellt skapande, men också inom mina måleriska äventyr.

Det har helt klart tagit massor av år att hitta "hem" och idag är jag glad över mina medvetna val.

Vi får se vart detta nu leder mig under 2016………………och jag säger återigen, det handlar om att gå från något till något. Det handlar också om att följa "linjen" som är utstakad. Om jag trampar på samma ställe hela tiden, då tappas upptäckarglädjen, nyfikenheten går i stiltje, och du trampar i samma fotspår men väljer kanske andra färger, andra mönster.

Ser fram emot 2016 års utmaningar som jag ger mig själv och känner stor glädje och upptäckarlusta.

Härligt!

Inga kommentarer: