På Gång.......

onsdag 1 juni 2016

Wabi Sabi........


Jag satt och tänkte, snart student för mitt tredje barn barn. Tiden går fort och hänga blommor om halsen kanske inte så kul tänkte jag på fina kostymen, nej samråd med dotter och en potatisskalare skulle vara kul (ja med tanke på att dom snart skall sköta sig själva och det var bra att ha), sagt och gjort jag travar iväg och köper gul och blå band, var sin potatisskalare skriver korsett och är nöjd.

Ja så satt jag och tänkte igen!

Men bara en potatisskalare, hur kul är det? Ja jag tycker det är kul och dottern likaså, men 19 år full av testosteron, livet leker, dom är som "tuppar" när dom tar studenten. Nej jag gör också var sin stilig tupp. En fantasitupp som bara finns dessa 2 exemplar av!

Sagt och gjort, tankar igen, färg, hur, vad, och så var dom där i tanken, nu är dom klara, sitter tillsammans med potatisskalaren och kortet på de gula och blå bandet och jag tror att dom kommer att bli lite uppskattade i varje fall.

Precis när dom var klara så kom ett mail från reseledaren i Japan med en dikt som hon diktat till gruppen sista kvällen. Den var så fin och då tänkte jag, ja tekniken som jag sydde tupparna i är ju denna teknik som vi tittat på bland annat, och färgerna ja de stämmer också så visst blir jag påverkad av våra resor och inspirerad helt klart.

Jag avslutar detta inlägg med dikten vi fick:

WABI SABI LAND

Ett land där allt kan bli ännu lite bättre,
men där ingenting varar för evigt.
Där gammalt och nytt, kort ock långt, lugn och larm blandas huller om buller
och bildar en harmoni.
I varje skapelse och i varje handling eftersträvas perfektionism
och samtidigt lämnas ett rum öppet för det ofärdiga.
Osymmetriskt och robust förmedlar det en djup melankoli 
och en spirituell längtan efter skönheten i det operfekta.


av Kristina Watanabe 2016

Så tack Kristina för din varliga hand och tack för att du påminner mig om just detta Wabi Sabi som betytt så mycket för mig i så många år, och tack bästa döttrar för att ni skänkt så fina barnbarn - visst är jag lycklig för tankarna som kommer och allt som detta medför!

Inga kommentarer: