På Gång.......

fredag 18 november 2016

Livets möjligheter.......i all enkelhet


Livet är som en tom skål, vi måste fylla det med sådant som ger oss styrka och välmående. Vi har en tid som är vår, denna vår tid är vår möjlighet att göra det som är viktigt, värdefullt och livgivande för oss som en del av helheten. Vår medvetenhet vaknar ibland sent, ibland mycket tidigt, men en dag ser vi vad, hur och varför vi gör och har gjort som vi gjort! Är du med?

Vi skapar det liv vi själva vill! Va är det så enkelt?!

Vi skapar också den miljö som vi kan om vi medvetet skakar av oss en mängd tankar som alltid finns på lut. Och det bästa är att vi kan alltid ha en plan att göra saker och ting bättre, roligare, smidigare, gladare, mer njutbart. Vi lever dessutom i Sverige! Så vi har en viktig uppgift var och en av oss. Du din och jag min!

Om vi betraktar det liv vi har levt, det liv vi lever så har vi ett ansvar för oss själva och våra barn att skapa en guldkant som är uppnåelig (inte ouppnåelig eller inte genomförbar) utan en guldkant som vi själva känner utifrån de värderingar och önskningar som är realistiska och måttfulla. Som betraktare av din egen resa så har du ansvaret att tala för dig själv, och det som du kan åstadkomma genom medvetna val.

Jag säger vi går från något till något och det är det som ger oss styrkan att inse och förstå. Vi förstår inte allt och kanske inte vi behöver göra det heller. Vi är här och nu och vi kan alltid göra det vi önskar bättre, säkrare, roligare, och mer insiktsfullt "om vi vill". Det handlar om vilka livsformer vi vill ha, vilket liv vi vill leva, vad vi värdesätter i livet, att älska det vi gör och oss själva för att kunna älska omgivningen och respektera den för vad som är viktigt.

Livsviktigt för mig är att vara glad, ge omsorg, kunna ta emot och samtidigt också fundera på vad som är viktigt - annars har jag ju tappat min livsuppgift!

  

Inga kommentarer: