På Gång.......

tisdag 26 juni 2018

Detta med släktklenoder......


Att ta tillvara och inte slänga har jag lärt av min mor. Hon kunde konsten att göra något av "ingenting" och visst går det att göra mindre saker som också förhoppningsvis uppskattas. Här är 2 stycken kuddar av ingenting. Handvävt linne från min släkt, tyger från det då jag var liten, monogram och en virkad  handspets som det står sov gott" på. Skall till barnbarnen.



Ett litet barntäcke till med brodyr och monogram från min släkt. Känns faktiskt bra att återbruka detta istället för att bara låta det försvinna. Har tagit tillvara på det som inte var slitet så det får en livslängd till.



Och 2 små sk "arts-quilts" där den ena baksidan fick bli lite ordstråk som testats vid något tillfälle och nu blev det en baksida. En färgklick som kanske pryder någonstans eller varför inte en rejäl grytlapp. 

Helt klar är att det som går att återbruka är trevligt att få lov att göra. Det kanske inte röner speciell uppskattning i dagsläget men en gång kanske.

Återbruk eller att ta tillvara släktens uttjänta linneförråd känns både meningsfullt och viktigt. Jag tänker på alla som inte sparat någonting, det kommer nog att vara hårdvaluta en vacker dag.


Inga kommentarer: