På Gång.......

torsdag 21 juni 2018

Oljetryck, fritt skapande



Oljetryck är något som var eller är inom boktryckarkonsten och jag har haft möjlighet att testa även detta. Jag tycker färgerna var spännande, det fria skapandet var kul och jag var nöjd efter utbildningen men har beslutat att inte fortsätta med detta heller. Dels pga att det fodras mycket utrustning och dels att det tar lång tid att torka.


Man kan också trycka motiv och färdiga schabloner finns att tillgå från tidiga år och detta är en rolig och även det spännande möjlighet. 








Men jag beslutade mig alltså för att lämna även detta. Det är intressant att gå tillbaka till allt som gjorts och inse att det finns många möjligheter att skapa, både enkla metoder och svårare. Även om jag lagt ner massor av både tid och pengar på alla dessa olika tekniker, så har det varit både spännande, utvecklande och insiktsfullt. Jag har gått från klarhet till klarhet. Och många gånger har jag tänker undrar varför jag testar alla dessa tekniker. Svaret är nog enkelt, jag är nyfiken. Ibland har jag tom tänkt jag lägger av med allt skapande, men så har något nytt dykt upp som jag vill utforska och idag är det mer så att jag vill fördjupa de tekniker som jag finner både roliga och intressanta. 

Att rita av är inte något som jag längtar efter, inte heller att teckna, men det abstrakta lockar mig ständigt vidare in i nya utmaningar.

Idag har jag mitt textila intresse som jag renodlat mer och mer och det tar lång tid att skapa och det ger mig möjlighet att meditera, filosofera och betänka sådant som jag vill tänka på. Mitt måleri har också fört mig vidare så det textila och måleriet går hand i hand. 

Och nu när jag avslutat flera terminers studier av måleri så känner jag mig både lustfylld och nyfiken på vad som kommer härnäst.


Inga kommentarer: