På Gång.......

söndag 13 oktober 2019

Abstrakt, Non-figurativt


Vad är det Non-figurativa, det abstrakta det icke föreställande egentligen?

För mig är det helt klart motsatsen till motivmåleri att måla "non-figurativt". Det abstrakta måleriet har rumslighet, ljus, ljusdramatiska bilder, ett formspråk och balanserade kompositioner. Det har för mig tagit många år att förstå, att inte förstå och att våga utvecklas.

Många som målar figurativt säger att dom har svårt att måla nonfigurativt och det kan nog ha rätt det finns en sanning i detta. Dom vill se något i bilden som föreställer något och inte "luras att tro att det är något" dom är mer konkreta och kan avbilda fantastiskt bra och jag personligen känner djup respekt för detta. Det icke föreställande är en process, , både i starten, vilka vägar och möjligheter dom jag tar och det är svårare att måla abstrakt i akvarell än abstrakt oljemåleri. Ett oljemåleri kan jag arbeta med hur länge som helst men inte inom akvarellen där tar det fort slut, du når en slutpunkt och det gäller att känna när den infinner sig. Man måste alltså känna in slutpunkten........har jag gjort fel så finns inga genvägar och inga hemligheter att rätta till. Det är själva processen som är det intressanta.
Det är svårbemästrat och svårläst. Det krävs timmar och åter timmar med experiment, att studera hur, vad och varför när det gäller papper, pigment, vatten och sammansättningar.

När bilden inte är förutbestämd (motivbestämd) gäller det att lyssna in bilden, se vad bilden säger, vad bilden kräver i varje steg. Lyhördhet, väntan är två viktiga komponenter i akvarellmåleriet abstrakta värld. Det kräver mycket fantasi, experimentlusta, formkänsla, färgkänsla om vad som kan vara bra och vad som inte är fullt så enkelt. Att våga misslyckas gång efter gång. Till detta färglära, komposition och kunskap om pigment/vatten allt detta kommer efter hand in i bilden. Det är inte bara att ta en pensel och måla intuitivt som många tror eller lär ut. Det kräver minst lika mycket arbete som det klassiska akvarellmåleriet om inte mer.

Så penslar, experiment, lyhördhet är hjälpmedel. Som icke figurativ målare så är det också viktigt med en portion självförtroende, att jag vågar och våga misslyckas. Allt detta leder mig vidare. Det är svårt mycket svårt till och med att komma hit. Men lärorikt helt klart.

Abstrakt konst eller nonfigurativt måleri där gestalter eller igenkänningsbara motiv inte träder fram kan vara lurigt att betrakta och det är omtvistat ifall geometriska figurer som cirklar och trianglar är figurativa eller inte. För mig är det helt OK att använda dem och jag använder dem gärna, de ger en rytm i mitt måleri och de förekommer. För 25 år sedan då jag började måla abstrakt så sa min "mästare i Kina" att jag skulle öva och åter öva på cirkeln och triangeln och det har jag hållit. Jag håller på ännu med dessa övningar.

Idag känner jag mig mer tillfreds med mitt abstrakta måleri och jag kan också känna att de står på egna ben precis som mitt textila konstnärskap gör. Jag har haft mina tre utställningar inom det textila och samutStällningar, får se vart det abstrakta non-figurativa leder mig härnäst. Men jag älskar att måla och jag älskar att nåla och jag älskar att använda ögat i min bildkonst. Det är helt klart lusten och skapandet som är drivkraften.
EwaChristine




Inga kommentarer: