På Gång.......

fredag 4 december 2009

Märkböcker...........................

Märkböcker är något som jag tycker är lite speciellt. Jag tycker att de är så vackra på första sidan. Bilden idag är lite från min barn- och ungdom tycker jag. Virkade grytlappar, med mönsterblad, men också virkade hyllremsor med mönster. Monogrammen fanns i dessa märkböcker. Jag tyckte inte om att sy plattsöm, så ALLA mina handukar var namnade med korsstygn.
Både virk-, stick- och handarbets böcker hade ett bundet förhållningssätt. Dvs det fanns mallar till nästan allt jag skulle brodera, sticka, sy eller vad jag nu ville göra. Nu många år senare så har det fria segrat. Jag frihandsquiltar, broderar fritt, syr quiltar helt fritt utan mallar. Så friheten har segrat för mig äntligen. Det innebär också skaparkraften. Ingenting är rätt, och det innebär att allt oavsett fritt eller bundet hantverk är tillåtet. Vilken lycka. Vi "frifräsare" har det nog enklare tror jag än de som vill ha mallar och förlagor till sina arbeten. Undrar om det har med fantasin att göra??

Inga kommentarer: