På Gång.......

måndag 15 juni 2009

"Levande historia"











Idag har jag lånat rubriken "Levande historia" för det skrev Lillemor i ett av inläggen. En vän och bloggkompis. Själv hade hon lånat orden, men hon tyckte det passade in på något av mina inlägg.
Detta inlägget är verkligen på sitt sätt "levande historia". Översta bilden en mini-art-quilt, 5x5 inch. En knapp och en virkad blomma. Den fick jag av en antikhandlare för många, många år sedan då han fick reda på att jag (på den tiden) hade 10.0000 knappar. Idag har jag inte lika många, jag har gjort mig av med en hel del. De jag har sparat är de som jag tycker mycket om eller de som har just levande historia bakom sig. Blomman har min mamma gjort när hon var 14 år gammal i handarbetet. Det är det enda som finns kvar av hennes virkade arbete. Och den virkade spetsen är en liten del av den knypplade spet jag gjorde när jag var 14 år i slöjden i skolan.
Bild 2 och 3 är samma det som skiljer är att bild tre är en närbild. Detta är min pappas vita siden/silke halsduk. Den har gått sönder på flera ställen och jag har tagit vara på det som fanns kvar. Även här lite spets från min knypplingstid som 14 åring. En gammal spetsrest från min gudmor och garner från min mamma.
Sista bilden idag är spetsar, knappar, pärlor, garner från familjens "linneskåp" men också en liten bit (fragment) av ett mycket gammalt broderi från mormors mor. Utsmyckat med en liten, liten båtformad brosch.
Tänk vad jag är lycklig att jag kan göra något med alla dessa skatter!!!

Inga kommentarer: