På Gång.......

torsdag 5 februari 2015

Bildbygge, bildskapande, bildseende...........visst hör det ihop


Så är jag igång igen, det var några år sedan sist och då var det formgivning och design. Nu är det bildbyggande med Henriette Ousbäck, textilkonstnär.
Att utmanas till sådant som vi vanligtvis inte gör är spännande och att göra "hemläxa" är också en del av arbetet. Ibland så uppfattar jag rätt och ibland så hamnar jag helt åt ett annat håll. Men det är väl det som är tjusningen med en kurs. Detta var vår första redovisning som vi skulle göra. Att överföra en bild från en snabbskiss. 

För mig handlar det sedan om att gå ett steg vidare på hemmaplan alltså utanför kursens ram, men som ett resultat av kursen. Dvs testa på det som vi talat om, fundera på effekterna av det vi gjort och sedan överföra till mitt eget skapande. Så blev det även denna gång. 


Att illustrera en väg och ha givna färger var min egen uppgift, den skulle leda mig fram till en fortsättning av tidigare kunskaper och igångsättande av mitt skapande. Sagt och gjort talade med dottern vilka färger som hon gillade och utgick ifrån detta. Nu får vi se om hon godkänner "sina färger" eller om jag får göra något nytt......vem vet?



Att leka med färgerna svart, vitt och lite rött är spännande och när jag sedan kan gå utanför själva kursen och skapa det är då det händer som jag ser det. Visst blir det roligt när gamla kunskaper tillsammans med nya kombineras. Nu återstår att se vad som kommer att hända i veckan......men jag fortsätter med min hemläxa som kan bära mig vart som helst i bildskapandet.

Må väl, lev väl och ha det gott!

Inga kommentarer: