På Gång.......

torsdag 16 april 2015

Stolthet


Stolthet är något som verkligen har "ryggrad" tycker jag.

Med ryggrad menar jag då styrka, mod, med- och motgång, framgång, glädje, fantasi.

Jag lägger alltså allt detta i det lilla ordet stolthet. Till detta lägger jag också uppfinningsrikedom, experimenterande, att våga, men också att se och upptäcka både mig själv och andra.

Stoltheten är också äkta vara, något som finns för sin egenskull och som man inte kan köpa för pengar.

Till sist i min lilla betraktelse av stolthet lägger jag glädje, glädjen över familjen, äkta verkliga vänner som är fria från avundsjuka och girighet. Som vågar visa sin äkthet om och om igen.

Att bära på stoltheten är inte svårt, men att lära känna en stolt människa kan vara svårare. En stolt människa trycker inte till andra, eller visar sin selektiva sida, en stolt människa är stolt för sin egen skull och visar andra respekt.

Tänk så lätt det egentligen är, men så svårt i praktiken.

Nej idag skall jag hitta min stolta sida och leta efter andras stolta sidor och känna glädje inför detta med att stoltheten är i foccus.

Det handlar inte bara om att trycka på en knapp och säga "gilla" det handlar om så mycket mer. Så visst är det spännande.

Inga kommentarer: