På Gång.......

måndag 7 december 2009

Vilka får kalla sig "quiltar"


Dagens bilder är tre stycken vad jag kallar "mini-art-quilts" fritt översatt till "små konstquiltar".
Dels för att det är tre lager dvs en undersida, ett mellanlägg och en ovansida som är handquiltad. Men också för att sammansättningen av de olika delarna på framsidan är "konst" i mina ögon.
Alla tre har en bit av ett broderi på översidan. Det är de fragment som fanns kvar när det sönderslitna var borttaget. Det finns en gammal knapp, ett nytt broderi, en gammal bit spets, lite märkband. Även om det bara är en liten bit av varje så kan de sättas samman till en enhet.
Och därmed har jag också svarat på frågan i rubriken.................allt som är sammansatt i sk under, mellan och överlapp och som antingen handquiltas eller maskinquiltas på detta sätt är en quilt oavsett storlek.
De kan också kallas berättelsequiltar. För några dagar sedan så hade jag inne en sådan i min blogg på "bosättningar" som jag haft. Men det kan lika gärna vara bruksföremål, eller annat som berättar en historia. Något som håller på att försvinna är grytlapparna. Jag tycker att dessa är vackra så jag har samlat på mig ett antal genom åren. Några säljer jag i min andra blogg http://ewa-christines-skattkammare.blogspot.com/ om du skulle bli lysten att göra något liknande.
Nu är redan andra advent över och vi går in i några veckor före jul. Jag har inte haft så mycket julkänsla, och därmed så har jag försökt ta fram det röda och arbetat med detta. Det ger lite mer tankar till julen. Tänk att det snart är jul och nytt år. Vad ett år går fort, och ser jag tillbaka i min blogg och mina bloggar så har jag gjort fantastiskt mycket, det har varit mycket glädje och många funderingar. Tre utställningar bara i år. Och ser jag frammåt så blir det minst lika många nästa år.
Ha en fin vecka och njut av dagen.................

Inga kommentarer: