På Gång.......

tisdag 12 juli 2011

Små skatter..............

Tänkandet involverar känslorna, genom våra känslor lär vi oss att bli kärleksfulla, glädjespridande och insiktsfulla. Kombinerar man tänkande och känslor så sitter det oftast i "magkänslan" om vi gör något gott, inte för att vi måste utan för att vi vill.

Sådana "vill-känslor" är just detta som utmärker oss människor från djuren!

Det är också detta ved vårt tänkande och känslorna som gör oss till framtidsbedömare.

Och vad vill jag sagt med detta? Jo att alla dessa små till synes värdelösa saker som fingerboj (-ar eller -or vad det nu heter i pluralis vet jag inte) och knappar till skjortor, manschetter som slutat brukas idag är en del av känsloregistret bak i tiden, men också en koppling till vår nutid och framtid. En dag, kommer vi kanske också att förstå vikten av att ha det gamla, skapa det nya och "experimentera" för framtiden.

Mitt samlande ger mig en helhetsbild i mitt skapande och det förstår jag idag, men har inte alltid förstått det.

Så se dig om, har du samlat något som ger dig både "tänkande och känslor" så har du också funnit något i din vardag som berikar! Det är min uppfattning i allafall......

Inga kommentarer: