På Gång.......

fredag 10 april 2015

Spara eller inte spara, sälja eller inte sälja?



Det går inte att spara ALLT, en dag kom jag fram till att nu räcker det! Barnen har fått sitt, de vill inte ha mer, barnbarnen har fått sina minnessaker, nu är det dax att säga adjö till många små prylar som finns i gömmorna.

Men innan vi skiljs så vill jag fota av och berätta. Här är det 3 porslinsknappar (jo det är av porslin) som är handmålade. Kommer naturligtvis från min mors sida tror det är min gudmor som haft dem. I början av 1900-talet och fram till 1950 kunde man hitta dem i manufakturaffärer. De fanns dussintals i varje affär med olika motiv. Det ena fantasifullare än det andra.

Knapparna har ringa värde idag - men helt klart morgondagens antikviteter. Men jag skall inte ha kvar alla dessa små prylar, du skall det bli plats för sådant som jag verkligen vill spara eller arbeta med. Ibland så skall vi sätta ett streck och säga oss själva, kommer jag att använda detta, behöver jag spara detta eller varför sparar jag på detta.

Nu skall knapparna få flytta till annat hem och jag hoppas att det är någon som syr på dem på ett plagg och använder dem så klart (eller sätter dom i en vacker karta och har på väggen).

Jag har under de senaste 8 månaderna gått igenom mängder av saker som jag inte behöver mer, en skön känsla och en härlig tanke att de kan få en ny hemvist och en annan funktion än att ligga i mitt förråd.

Inga kommentarer: