På Gång.......

lördag 19 juli 2008

Textilt Collage, "livsprojekt".....................?

Textila collage innebär mycket här och nu.............. men också lek, fantasi, möjligheter ...........att ta initiativ och våga.

Jag är ju i "min andra ungdom" och fått insikten att faktiskt mitt liv är precis som på tv i "direktsändning".........inget är i repris! Vår generation eller rättare sagt min generation har varit pionjärer i mycket. Och det är också detta med vår andra ungdom. Det finns ett engelskt uttryck som jag gillar "to grow old" och det innebär också långsamt mognande i många delar. Då jag är expert på mitt eget liv och kan ta vara på vad livet erbjuder så är det just detta att bli min egen expert. Därför är livet ett gör-det-själv-projekt där jag har huvudansvaret.

I dag hör jag hemma i "vardagslivet" något som sällan visas på tv eller i tidningar. Ett liv som är så njutbart jag gör det till. Så lungt eller inspirerande jag själv väljer. I detta liv så har jag också alla barnbarnen som är en del av vardagen, men också en krydda i vardagen.

Jag har också med åren fått "visdomen", gått ner i varv, har tillfälle att reflektera och konstatera ett och annat. I andra ungdomen får man också lov att gå "sin egen väg" och känna både stolthet och glädje över valen. Genom visdomen kommer också ett mått av "klokhet" där jag inser att jag inte kan förvänta mig att andra skall uppskatta det jag själv brinner för och att det jag brinner för gör jag för min egen skull.

Lyx är också något som följer med "den andra ungdomen", lyxen över att äga min almenacka, bestämma vad jag skall skriva på bloggen och vilka bilder jag skall ta med på min "flickr".

Så, att jag är en mogen expert som gillar livet och älskar det livet erbjuder behöver jag kanske inte ens skriva!

Bilden är en del i ett projekt som jag håller på att färdigställa - och det är fragment av familjedetaljer som skall bilda ett textilt collage vad tiden lider.

3 kommentarer:

Inga-Britt sa...

Ja, vi lever verkligen rikt som får och kan hålla på med skapande sysselsättning.!! Hoppas att jag får följa dig med ditt livsprojekt. Hoppas alltså att du kommer att visa oss bloggläsare hur arbetet fortskrider.

annicka sa...

Du skriver så klokt- det är inte alla givet att kunna fånga dagen- denna slitna fras men ändock så sann.
Jag ser fram emot att få se fortsättningen på de små textil collage juvelerna!

ewa-christine sa...

Tack för era kommentarer. Jag kommer att ta med dessa små "livslappar" i nio delar. Sedan får jag se vad som kommer av detta.
Kul att ni kommenterar. Tack för det.