På Gång.......

måndag 16 februari 2009

Återbruk..........i tiden!


Dagens två bilder är återbruk fast på olika sätt. Men också olika utgångspunkter. Översta bilden är en Mini-Art-Quilt som jag kantat så den är klar. Måtten blev 37 x 30, fast den skulle egentligen blivit 30,5 x 30,5 för att passa in i den Swap som jag är med i hos Lenna Andrews.
http://www.creativelenna.com/. Så det blir till att göra en ny och försöka passa in måtten!
Den andra bilden är en kasse som smyckats med en gammal färgad duk, lite gamla knappar.
Vad har detta med tid att göra? Det var ju det jag skulle skriva om!
Jo det var det som jag hann göra framför TV:n igår kväll. Alltså kanta klart min Mini-Art-Quilt och sy i knapparna och sy på duken på kassen.
Det handlade alltså att använda tiden på nytt sätt. Det är skönt att sitta i fotöljen och göra lite arbete, riktigt avkopplande. Man hinner både tänka, se på tv, och sy. Vilken simultankapacitet!!
Så hade vi detta med tid....och det handlar för mig om återbruk. Att använda det jag har till att skapa något nytt. Åldrandets process kan man se som "tiden har sin gång" både när det gäller oss människor, men också de prylar som vi omger oss med. Istället för att slänga så kan man återanvända. På så sätt så tas det gamla tillvara.
Jag tänker på alla gamla som känner sig förbrukade, nerdrogade, och ensamma på våra äldreboenden. På alla de som ofrivilligt hamnat på ett äldreboende för att de har svårt att klara sig själva. Visst kan dessa våra gamla bidra med lite ännu, även om de har blivit "förbrukade".
Tänk så mycket som kan göras - trots allt, och med små medel!
Men vårt timglas mäter vår tid här på jorden, vårt solur visar oss sol och skugga (och vi kan utläsa tiden även där), våra klockor talar om för oss att timmarna ilar och går.
Jag tänker på att snart sitter jag kanske också på "hemmet" och hur blir det då. Inte kommer jag att hålla "mössan i handen" utan jag hoppas att vi tills dess har ordnat meningsfulla, kreativa, skapande, kärleksfulla, hemlika inrättningar där vi som bor där står i främsta rummet och att våra anförvanter ser att det finns folk som ger oss tid. Tid att samtala, tid att tänka, tid att uppleva våra sinnen, men också meningsfull tid.
Inte kommer jag att återanvändas, eller bli någon fin antikvitet inte!!

3 kommentarer:

annicka sa...

Hej du- så skönt att sitta i sin fåtölj och sy...se lite på Tv och meditera...

Det ser ut som om miniquiltens ena broderade del är Hardangersöm - stämmer det? I varjefall ett utmärkt sätt att ta tillvara alla dessa dukar som finna i våra arvegodslådor.

Anonym sa...

Vilken underbar liten väska! Så skir och utsökt med den fina gamla spetsduken och alla knapparna. Håller helt med dig om att vi ska ta vara på det gamla, värna om kunskapen, hantverket och människorna. Och som sagt, få lite lugn mitt i tidsjakten.

ewa-christine sa...

Tack Annika och tack oknytt, vi vet nog alla tre att "återbruk" är en speciell känsla!!