På Gång.......

måndag 6 juni 2011

Kärlek till gamla böcker.............

När jag hittar gamla böcker så känner jag stark empati till tryckkonst, bokkonst, och tidens slitage. Jag känner verkligen med böckerna och dess syfte och användning även känslomässigt.
De ger mig en stark känsla av att ha varit "något viktigt" i en människas liv.

Men jag känner också empati till alla de som inte kunde läsa (boken är från tidigt 1800-tal) för det var inte alla förunnat att lära sig denna konst.

Böckernas slitage visar hur de flitigt lästs eller "lagts åt sidan" och dess gulnade, bruna fläckade blad visar oss på om dom haft en viktig roll att fylla sedan ägaren lagt ifrån sig den.

Jag har en hel del böcker i min ägo som jag tycker är spännande att läsa i. Det är mycket kunskap som idag inte finns, eller som glömts bort som finns i dessa böcker.

Skatter är just vad det är för mig både att äga, titta på och fotografera av.

Inga kommentarer: