På Gång.......

tisdag 23 maj 2017

Formgivning och Design......



Vilken känsla att veta att all min teknik fungerar med varandra och att sedan rensa och städa upp från gammal dator och hitta minnen är dessutom grädde på moset. Här en bild från mina examensarbete (3 års studier och arbete) 2012 Design och Textil formgivning. Minns det som igår, och vilken glädje när jag var klar!

Det var inte bara glädje utan också stolthet, att resa, att avsätta tid, att göra alla uppgifter och framför allt att våga skapa och hitta egna personliga vägar i formgivning och designarbete var och är fortfarande lika roligt. Sedan så kan man inte bara luta sig tillbaka på utbildning utan det behövs kunskaper, underhåll av kunskaper och nytänkande för att utveckla det personliga uttrycket. 

Genom detta så har det bara fortsatt genom åren och idag kan jag säga att jag påbörjade resan för 17 år sedan och utbildat mig i både formgivning, design fördjupning, foto och konstfoto, men också inom måleri och jag har tagit upp det kinesiska måleriet men på mitt vis och även fördjupat mig inom de Japanska och Kinesiska teknikerna. 

Min mamma sa att jag skulle skaffa mig ett riktigt yrke, och tänk idag förstår jag henne! Att försörja sig på konst är nästan omöjligt och att söka konststipendier är en oändligt omständig process. Så idag kan jag se tillbaka på en del av mitt liv där jag försört mig och ett del av mitt liv där jag utvecklat mitt kreativa jag. Helt klart så är första delen av mitt liv det som hjälpt mig i mitt kreativa utövande, så jag har sluppit att försaka som jag ser det istället fått 2 spännande yrkesliv där det ena var ett måste att skapa ekonomi och det andra blir då ett måste utan för frihetens skull.

Jag har träffat många genom åren som varit både spännande och intressanta i sina konstutövanden. Dock märker jag skillnaden mellan utbildade och autodidakter. Och kanske det är just därför som många konstnärer idag har egen utbildning för att försörja sig. Alla är inte födda konstnärer, och alla är inte heller lämpade, men att som hobby, och för kreativitetens skull skapa är det många som önskar och vill.

Jag är helt övertygad idag att konstnärsskap är något som kommer inifrån, inifrån mig själv och är en drivkraft och något som man på sätt och vis föds med.

Det som var mest förlösande för mig personligen var när jag började använda min vänstra hand som jag inte fått på alla år genom skoltiden. Då, just då, så kände jag någon form av befrielse och en frihet som inte går att beskriva.

Om du går genom livet med en bindel för ögonen och någon helt plötsligt tar bort bindeln och du ser, du ser allt som finns runt om dig och du tänker, VA varför har jag inte sett detta tidigare? Ungefär så är det när man får redskap, kunskap, uppmuntran och stimulans och det har jag verkligen fått genom åren. Av personer som inte visat avund, inte sagt "var vid din läst" utan uppmuntrat min kreativitet, uppmuntrat min nyfikenhet och mitt sätt att se på mitt eget skapande och inte i jämförelse med andra.

Jag är övertygad om att det finns många som önskar att dom gjort samma sak som jag, men inte vågat och jag säger igen och igen, det är ALDRIG FÖR SENT..............kunskap ger styrka, och styrka ger trygghet allt detta har jag fått idag genom utbildning, övning och åter övning och jag kommer att fortsätta så länge jag orkar. Så till hösten fortsätter jag min kunskapsutveckling ännu ett år. Nu är det terminsavslut och jag skall göra klart alla arbeten som inte riktigt är klara men det känns härligt att säga JAG HAR SOMMARLOV................

Inga kommentarer: